Începând cu 1 ianuarie 2025, Poliția Rutieră a implementat sistemul e-Sigur, destinat monitorizării traficului rutier prin intermediul dispozitivelor radar de tip pistol montate pe trepied. Aceste radare sunt amplasate în zonele cu risc rutier, precum autostrăzile A1 și A2, și DN2 în județul Vrancea, urmând ca, treptat, să fie extinse la nivel național. (Știrile ProTV)
Scopul declarat al acestui sistem este reducerea cu 50% a mortalității cauzate de accidente rutiere până în 2030. Cu toate acestea, eficiența și modernitatea metodei ridică semne de întrebare.
Folosirea radarelor tip pistol montate pe trepied necesită prezența fizică a echipajelor de poliție pentru operare și colectarea datelor. Acest proces implică descărcarea manuală a informațiilor și trimiterea ulterioară a amenzilor către proprietarii vehiculelor, care trebuie să identifice șoferul responsabil. Această metodă tradițională poate întârzia aplicarea sancțiunilor și nu garantează identificarea corectă a conducătorului auto.
În plus, alocarea a 700 de echipaje pentru operarea acestor radare ridică întrebări privind utilizarea eficientă a resurselor umane. În loc să se concentreze pe activități proactive de prevenire și educare rutieră, polițiștii sunt implicați în monitorizarea pasivă a traficului, ceea ce poate limita impactul pozitiv asupra siguranței rutiere.
O abordare mai eficientă ar putea include implementarea de radare fixe și mobile automate, integrate într-un sistem centralizat care să proceseze rapid și precis încălcările legislației rutiere. Acest lucru ar permite redirecționarea echipajelor de poliție către activități mai utile, precum patrularea în zonele cu risc ridicat, intervenția rapidă în caz de incidente și desfășurarea de campanii de educație rutieră.
În concluzie, deși inițiativa e-Sigur are un obiectiv lăudabil, metodele alese pentru implementare par învechite și ineficiente. Este esențial ca autoritățile să reevalueze strategiile adoptate, să investească în tehnologii moderne și să optimizeze utilizarea resurselor umane pentru a atinge cu adevărat obiectivele propuse în materie de siguranță rutieră.